Clearstream launches new fund distribution support services

Luxembourg, 9 May 2019

Clearstream launches new fund distribution support services

- Clearstream adds fund distribution support services to its funds processing platform Vestima
- Swisscanto Funds Centre Ltd. fully integrated into Clearstream Banking S.A. as “Clearstream Fund Desk”
- New services help clients to meet regulatory requirements for transparency and standardisation in fund distribution

Deutsche Börse Group’s post-trade services provider Clearstream is expanding its investment funds service offering. Going forward, the company will complement its current Vestima funds processing services with distribution support services under the umbrella of Clearstream Fund Desk.

Heightened product governance and regulatory requirements under MiFID II have increased the call for more data, transparency and standardisation in fund distribution. Clearstream’s new fund distribution support services will support market participants clients to comply.

Bernard Tancré, Head of Investment Funds Services at Clearstream, comments: “We are thrilled to be able to offer fund distribution support services to our customers worldwide. This service enhancement was strongly driven by client demand. It supports market participants in facing regulatory and other market challenges around fund distribution, such as MiFID II in the European Union and having full control over distribution chains.”

Clearstream Fund Desk services will cover distribution contract negotiation, compliance support services for eligibility control and anti-money-laundering (AML), know-your-customer (KYC) and know-your-distributor (KYD) rules, exchange fund data from asset managers to fund distributors and vice versa, as well as a distribution commission management service.

After the acquisition of the fund distribution support services provider Swisscanto Funds Centre Ltd. in October 2018, the services have been renamed in Clearstream Fund Desk and fully integrated into Clearstream’s Investment Funds Services product range. Using their existing Vestima account, fund distributors and asset managers can access the new services to expand their international distribution networks.

More about Clearstream Fund Desk:
clearstream.funddesk.com

More about Vestima:

About Clearstream
As an international central securities depository (ICSD) headquartered in Luxembourg, Clearstream, a part of Deutsche Börse Group, provides the post-trade infrastructure for the Eurobond market and services for securities from 57 domestic markets worldwide. With EUR 14 trillion in assets under custody, Clearstream is one of the world’s largest settlement and custody firms for domestic and international securities. Alongside its highly automated mutual fund services, Clearstream provides clients with a ‘one-stop shop’ solution for all fund types.
www.clearstream.com

Media contacts:

Tabea Behr
tabea.behr@clearstream.com

Christina Vogt
christina.vogt@clearstream.com

Luxemburg, 9. Mai 2019

Clearstream führt neue Services zum Fondsvertrieb ein

- Clearstream bietet unterstützende Services für den Fondsvertrieb über die Abwicklungsplattform für Fonds Vestima
- Swisscanto Funds Centre Ltd. als „Clearstream Fund Desk” vollständig in Clearstream Banking S.A. integriert
- Neues Dienstleistungsangebot unterstützt Kunden bei Erfüllung regulatorischer Anforderungen an Transparenz und Standardisierung im Fondsvertrieb

Der Nachhandelsdienstleister der Gruppe Deutsche Börse, Clearstream, erweitert sein Dienstleistungsangebot für Investmentfonds. In Zukunft wird das Unternehmen seine Abwicklungsservices für Fonds über seine Plattform Vestima um unterstützende Services für den Fondsvertrieb ergänzen – und zwar unter dem Namen „Clearstream Fund Desk“.

Verstärkte Vorgaben für Finanzprodukte und regulatorische Anforderungen im Rahmen von MiFID II haben die Forderung nach mehr Daten, Transparenz und Standardisierung im Fondsvertrieb verstärkt. Die neuen Services von Clearstream zur Unterstützung des Fondsvertriebs werden Marktteilnehmer dabei unterstützen, diese Anforderungen zu erfüllen.

Bernard Tancré, Head of Investment Funds Services bei Clearstream, sagte: „Wir freuen uns sehr, unseren Kunden weltweit Unterstützung beim Fondsvertrieb anbieten zu können. Mit dieser Erweiterung unseres Serviceangebots reagieren wir auf die starke Kundennachfrage. Künftig können wir Marktteilnehmer bei der Bewältigung regulatorischer und anderer Herausforderungen im Fondsmarkt auch rund um den Vertrieb unterstützen. Dazu zählen beispielsweise MiFID II innerhalb der EU sowie eine umfassende Kontrolle von Vertriebsketten.“

Die Dienstleistungen des Clearstream Fund Desk umfassen das Verhandeln von Vertriebsverträgen, Unterstützung bei Compliance-Dienstleistungen im Zusammenhang mit Anspruchsberechtigung und Geldwäschebekämpfung, Vorgaben des KYC (Know Your Customer) und KYD (Know Your Distributors), den Austausch von Fondsdaten zwischen Vermögensverwaltern und Fondsvertriebsgesellschaften, sowie einen Service zum Verwalten von Vertriebsprovisionen.

Nach der Übernahme des Fondsvertriebsdienstleisters Swisscanto Funds Centre Ltd. im Oktober 2018 wurden die Dienstleistungen zu Clearstream Fund Desk umbenannt und vollständig in die Produktpalette von Clearstream Investment Funds Services integriert. Über ihr bestehendes Vestima-Konto können Fondsvertriebe und Vermögensverwalter auf die neuen Dienstleistungen zugreifen, um ihre internationalen Vertriebsnetze auszubauen.

Mehr über Clearstream Fund Desk:
clearstream.funddesk.com

Mehr über Vestima:

Über Clearstream
Als internationale Zentralverwahrstelle (ICSD) mit Sitz in Luxemburg stellt Clearstream, ein Unternehmen der Gruppe Deutsche Börse, die Post-Trade-Infrastruktur für den Eurobond-Markt und Dienstleistungen für Wertpapiere aus 57 nationalen Märkten weltweit bereit. Mit 14 Billionen Euro an verwahrten Vermögenswerten ist Clearstream eine der weltweit größten Abwicklungs- und Verwahrungsgesellschaften für nationale und internationale Wertpapiere.

www.clearstream.com

Medienkontakt: